De 'Hollandse' Michelangelo en Rafaël-tentoonstelling in Haarlem
Het Frans Hals Museum wijdt dit najaar een tentoonstelling aan de schilder
Cornelis van Haarlem (1562-1638). Geïnspireerd door Italiaanse meesterschilders
als Michelangelo werkte Van Haarlem in de maniëristische stijl. Hierbij worden
figuren verfraaid door ze uit te rekken en in elegante, gedraaide en
ingewikkelde houdingen weer te geven. De compositie van het schilderij en het
weergeven van naakte lichamen zijn daarbij haast belangrijker dan het
weergegeven verhaal. Cornelis van Haarlem beheerst deze stijl tot in de
perfectie en geldt als één van de meest uitgesproken maniëristische schilders
in de Noordelijke Nederlanden.
In de tentoonstelling zijn voor het eerst circa 45 werken van Van Haarlem bij
elkaar te zien. De schilderijen zijn o.a. afkomstig uit the National Gallery in
Londen, de Gemäldegalerie in Berlijn en diverse particuliere collecties. ‘De
Hollandse Michelangelo’ is te zien van 29 september 2012 t/m 20 januari
2013.
Gelijk met 'De Hollandse Michelangelo' is in het Teylersmuseum de tentoonstelling
Rafaël te zien. Geniet in Haarlem van de Italiaanse en de Nederlandse
renaissance.
Eerste Rafaël-tentoonstelling in Nederland:
Van 30 september tot en met 6 januari organiseert Teylers Museum in Haarlem een tentoonstelling over een van de grootste namen uit de Italiaanse Renaissance: Rafaël. Dit is de eerste keer dat er in Nederland een tentoonstelling aan hem wordt gewijd.
Rafaello Sanzio, in Nederland beter bekend als Rafaël, ontwikkelde zich tijdens zijn korte leven (1483-1520) van een vlijtige leerling in de Italiaanse provincie tot een veelbelovend talent in Florence en vervolgens in Rome tot een van de grootste kunstenaars van zijn tijd. Naast Michelangelo en Leonardo da Vinci. In dezelfde tijd dat Michelangelo zich op de Sixtijnse kapel stortte, begon Rafaël met de fresco’s voor de privévertrekken van de paus, de ‘Stanze’, het andere hoogtepunt van de Italiaanse Renaissance. Hier kon hij, met behulp van een leger assistenten, zijn grote talent tot volle bloei laten komen.
Minstens zo beroemd is Rafaël vanwege zijn vele Madonna’s: schilderijen van Maria met het kind Jezus. Rafaëls Madonna’s laten die van tijdgenoten ver achter zich door hun serene uitstraling, hun schijnbare eenvoud en de perfectie in de weergave van dit oerbeeld in de westerse cultuur.
De tentoonstelling presenteert 90 tekeningen van Rafaël en zijn leerlingen en enkele schilderijen. Het museum verwacht het succes van de Michelangelo-tentoonstelling in 2005, waar in drie maanden tijd 100.000 bezoekers op afkwamen, te benaderen.
Meer informatie op de speciale website www.rafael2012.nl
Rafaello Sanzio, in Nederland beter bekend als Rafaël, ontwikkelde zich tijdens zijn korte leven (1483-1520) van een vlijtige leerling in de Italiaanse provincie tot een veelbelovend talent in Florence en vervolgens in Rome tot een van de grootste kunstenaars van zijn tijd. Naast Michelangelo en Leonardo da Vinci. In dezelfde tijd dat Michelangelo zich op de Sixtijnse kapel stortte, begon Rafaël met de fresco’s voor de privévertrekken van de paus, de ‘Stanze’, het andere hoogtepunt van de Italiaanse Renaissance. Hier kon hij, met behulp van een leger assistenten, zijn grote talent tot volle bloei laten komen.
Minstens zo beroemd is Rafaël vanwege zijn vele Madonna’s: schilderijen van Maria met het kind Jezus. Rafaëls Madonna’s laten die van tijdgenoten ver achter zich door hun serene uitstraling, hun schijnbare eenvoud en de perfectie in de weergave van dit oerbeeld in de westerse cultuur.
De tentoonstelling presenteert 90 tekeningen van Rafaël en zijn leerlingen en enkele schilderijen. Het museum verwacht het succes van de Michelangelo-tentoonstelling in 2005, waar in drie maanden tijd 100.000 bezoekers op afkwamen, te benaderen.
Meer informatie op de speciale website www.rafael2012.nl